راهنمای تغذیه ای برای افزایش باروری مردان

سلامت گرا: وقتی صحبت از مشکل ناباروری می‌شود، معمولا انتظار می رود بانوان مشکل خود را برطرف کنند اما واقعیت این است که مردان هم به اندازه زنان (۴۰ تا ۵۰ درصد) می توانند نابارور باشند درحالی که می توان این درصد را با رعایت نکاتی کاهش داد.

به گزارش سلامت گرا به نقل از روزنامه خراسان، عوامل تاثیرگذار بر باروری مردان شامل رژیم غذایی، وزن، میزان ورزش، استرس ، مصرف دخانیات و مواد مخدر است. دی ان ای اسپرم درمردان چاق و افرادی که ماریجوانا مصرف می کنند دچار تغییراتی می شود که نه تنها بر سلامت بارداری زن بلکه بر سلامت فرزندشان نیز تاثیر می گذارد. مسائل متعددی ازجمله تعداد اسپرم‌ها، غیرطبیعی بودن اسپرم و پایین بودن سطح هورمون تستوسترون می‌تواند بر باروری مرد تاثیر بگذارد.

اما راه کارهای کاهش میزان ناباروری:

شروع تغییرات با مهار چاقی
مردان چاق به احتمال بیشتر دچار ناباروری می شوند و احتمال سقط جنین را نیز افزایش می‌دهند. «پائولا برادی»، استاد گروه زنان و زایمان دانشگاه کلمبیا می گوید: افزایش چربی در بیضه ها می تواند دمای بیضه را افزایش دهد. این شرایط بر پارامترهای اسپرم و باروری تاثیر منفی به جا می گذارد. چاقی همچنین در هورمون های جنسی و پروتئین هایی که در تولید اسپرم نقش دارند تغییرات زیادی ایجاد می کند. به گفته «برادی» این تغییرات با سقط جنین نیز مرتبط هستند. بنابراین کاهش وزن در مردان چاق می‌تواند یک شروع خوب باشد و هرچقدر میزان کاهش وزن بیشترباشد، تاثیرات مثبت بیشتر خواهند بود. دکتر«لورن ماناکار» کارشناس تغذیه و نویسنده کتاب «تقویت باروری مردان» می گوید رژیم غذایی مدیترانه ای، رژیم های سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا۳ و فاقد چربی های اشباع و مواد غذایی فراوری شده بر بهبود کیفیت اسپرم و دیگر پارامترهای باروری مردان تاثیر مثبت دارد.

راهنمای تغذیه برای افزایش باروری مردان
آنتی اکسیدان ها با استرس اکسیداتیو مقابله می کنند. استرس اکسیداتیو که بر اثر عواملی مانند رژیم غذایی نامناسب، چاقی، مصرف سیگار، آلودگی هوا، تشعشع و دیگر مواد سمی ایجاد می شود، سازوکاری است که به غشای سلول اسپرم آسیب می‌رساند و توانایی اتصال اسپرم به تخمک و فعال سازی روند باروری را دچار مشکل می کند. استرس اکسیداتیو همچنین با آسیب رساندن به دی ان ای اسپرم، می تواند باعث ناباروری، بی نتیجه ماندن درمان ناباروری و سقط جنین شود. نکته قابل توجه این است که سلول اسپرم برای مقابله با آن به منابع خارجی آنتی اکسیدان از جمله ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، روی، سلنیوم، اسید فولیک، لیکوپن و کوآنزیم کیو-۱۰ بسیاروابسته است.
سبزیجات و میوه ها، ماهی های چرب مثل سالمون، ساردین ، قزل آلا و به‌طور کلی غذاهای دریایی و دانه هایی مثل بادام، فندق و گردو از منابع سرشار ، آنتی اکسیدان هاست که نه تنها اسپرم را تقویت می‌کند بلکه نتایج حاصل از درمان ناباروری را هم بهبود می بخشد.

دیگر عوامل تاثیرگذار
ورزش های آیروبیک متعادل و تمرینات مقاومتی، باروری را تقویت می کند اما ورزش بیشتر، لزوما نتایج بهتری به دنبال ندارد. ورزش زیاد و تمرینات استقامت با کاهش میزان تولید اسپرم و نیز کاهش کیفیت آن ارتباط دارد. دوچرخه سواری به مدت پنج ساعت یا بیشتر درهفته، دمای بیضه ها را افزایش می دهد. پوشیدن لباس های زیر تنگ نیز دمای بیضه ها را افزایش داده و بر باروری تاثیر منفی دارد. میان زمان استفاده از تلفن همراه و کیفیت و تعداد اسپرم ها ارتباط وجود دارد. استفاده از اینترنت بی سیم در تلفن همراه هم از عواملی است که بر تعداد اسپرم ها تاثیر منفی به جا می گذارد. مصرف مکمل های تستوسترون برای باروری مردان مضر است زیرا به کاهش تستوسترون میان وریدی و نیز کاهش میزان اسپرم منجر می شود. قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین یا گرمای مفرط مثل وان آب داغ یا سونا عوامل دیگری است که بر باروری مردان تاثیر می گذارد.
منبع سی ان ان

ممکن است شما دوست داشته باشید